Branding, copywriting, DTP, PPC…
Pierwsza styczność ze branżą reklamową, tzw. „zwykłego człowieka”, może przyprawić go zawrót głowy. W kontakcie i współpracy z agencją reklamową, pojawiają się nowe, obcobrzmiące terminy, które często stosuje się nieprzetłumaczone, w oryginalnej formie, czyli najczęściej są to zwroty pochodzące z języka angielskiego. Ich, choćby powierzchowna znajomość, polepszy ogólne rozumienie branży oraz przysłuży się z pewnością lepszej komunikacji.
Wybrane terminy stosowane w branży reklamowej
A (2)
Agencja reklamowa
Jest firmą oferującą usługi kreacji reklam z przeznaczeniem do mediów tradycyjnych jak prasa, radio i telewizja jak i nowych mediów takich jak Internet. Kiedy nie było jeszcze Internetu Agencja Reklamowa spełniała kompleksowo potrzeby firm w zakresie reklamy. W miarę jak uzyskaliśmy dostęp do szybkich łącz Internetowych agencje reklamy w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku mianowały się agencjami interaktywnymi lub wyodrębniły w swoich strukturach odpowiednie działy interaktywne odpowiedzialne za tworzenie i realizację strategii komunikacji Firm w Internecie.
ATL
Above The Line – powyżej linii (z ang.) – termin oznaczający strategię działań marketingowych prowadzonych w mediach tradycyjnych typu telewizja, radio, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna (in. outdoor), reklama wewnętrzna (in. indoor) itp. w przeciwieństwie do BTL, działającej drogą niekonwencjonalną.
B (2)
Branding
To budowanie świadomości marki – technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach klientów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku Waszej marki. Proces brandingu składa się z doboru:
- odpowiedniej nazwy marki
- logo
- hasła reklamowego
- adresu strony internetowej
- ogólnego wzoru wyglądu oraz przekazu materiałów reklamowych (wizytówki, ulotki czy folderu, strony internetowej, prezentacji multimedialnej i innych)
Właściwe zaprojektowane elementy budujące markę stanowią kryterium wyboru klienta oraz utrwalają i rozwijają znaczenie Twojej marki na rynku.
BTL
Below The Line (z ang.) – działania reklamowe skierowane do konkretnego klienta niebędące reklamą w środkach masowego przekazu. Nośniki reklamy BTL są skierowane głównie do detalistów i konsumentów i noszą nazwę materiałów POS (z ang. Point of Sale) lub POP (z ang. Point of Purchase). Częścią BTL jest również Direct Mail i Consumer Promotion.
C (2)
CMS
Content Management System (z ang.) – system zarządzania treścią – to aplikacja internetowa, pozwalająca na prostą, samodzielną aktualizację i rozbudowę swojej strony www bez konieczności znajomości zaawansowanych języków programowania. Kształtowanie treści i sposobu ich prezentacji w serwisie zarządzanym przez SK CMS v.1.2. odbywa się za pomocą prostego w obsłudze panelu użytkownika dostępnego przez przeglądarkę internetową z dostępem do internetu. Szybka i sprawna edycja treści oraz pewność iż mimo zmian strona zachowa prawidłowe czcionki, kolory czy odstępy czyni system SK CMS przydatnym narzędziem w działaniach marketingowych firmy.
Copywriting
Copywriting (z ang.) – to inaczej pisanie tekstów oraz sloganów reklamowych. Jest to także etap twórczy w tworzeniu reklamy. Bierze udział w całym procesie jej kreacji, zwykle poprzez pisanie tekstów oraz scenariuszy do spotów telewizyjnych, radiowych, kreacji internetowych (jak np. bannery animowane) a także teksty dla stron www (edycja istniejących, tworzenie artykułów tematycznych a także pozycjonujących), folderów reklamowych, ulotek itp. Copywriter’a cechuje znajomość zachowań konsumentów oraz ich oraz ich potrzeb, zna sztukę perswazji i charakteryzuje się oryginalnością jak i pomysłowością.
O (1)
Outdoor
Outdoor (z ang.) – ang. outdoor advertising – reklama zewnętrzna – czyli taka, której miejscem ekspozycji są zwykle przestrzenie dostępne dla każdego, jak: place, ulice, lotniska, dworce, poczekalnie, galerie handlowe czy inne miejsca przestrzeni publicznej.
P (4)
POS (P.O.S.)
Content Management System (z ang.) – system zarządzania treścią – to aplikacja internetowa, pozwalająca na prostą, samodzielną aktualizację i rozbudowę swojej strony www bez konieczności znajomości zaawansowanych języków programowania. Kształtowanie treści i sposobu ich prezentacji w serwisie zarządzanym przez SK CMS v.1.2. odbywa się za pomocą prostego w obsłudze panelu użytkownika dostępnego przez przeglądarkę internetową z dostępem do internetu. Szybka i sprawna edycja treści oraz pewność iż mimo zmian strona zachowa prawidłowe czcionki, kolory czy odstępy czyni system SK CMS przydatnym narzędziem w działaniach marketingowych firmy.
PPC
Pay Per Click – Płać za kliknięcie (z ang.). Jest to jeden z modeli zakupu linków sponsorowanych, wg którego reklamodawca płaci tylko za kliknięcie internauty w jego reklamę. Inaczej płatna reklama w wyszukiwarkach, np. Google Adwords.
Proof
Proof (z ang.) – dowód – chodzi tu o przeprowadzenie próbki koloru, materiału, który ma zostać drukowany seryjnie. Próbka jest najczęściej wydrukiem wycinka z jakiegoś reprezentatywnego fragmentu projektu, czy to z okładki czy z wnętrza, ale pokazującego bogatą zawartość kolorystyczną, którą chce się zweryfikować. Zawsze przed drukiem warto zamówić proofa, gdyż rozbieżność kolorystyczna pomiędzy poszczególnymi drukarniami bywa spora, a jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do jakiegoś konkretnego odcienia naszego koloru z CI, to tym bardziej warto przed drukiem zerknąć na proofa.
Public Relations
Copywriting (z ang.) – to inaczej pisanie tekstów oraz sloganów reklamowych. Jest to także etap twórczy w tworzeniu reklamy. Bierze udział w całym procesie jej kreacji, zwykle poprzez pisanie tekstów oraz scenariuszy do spotów telewizyjnych, radiowych, kreacji internetowych (jak np. bannery animowane) a także teksty dla stron www (edycja istniejących, tworzenie artykułów tematycznych a także pozycjonujących), folderów reklamowych, ulotek itp. Copywriter’a cechuje znajomość zachowań konsumentów oraz ich oraz ich potrzeb, zna sztukę perswazji i charakteryzuje się oryginalnością jak i pomysłowością.