Skip to main content
 

Słownik pojęć

Zapoznaj się z podstawowymi pojęciami obowiązującymi w świecie reklamy





Branding, copywriting, DTP, PPC…

Pierwsza styczność ze branżą reklamową, tzw. „zwykłego człowieka”, może przyprawić go zawrót głowy. W kontakcie i współpracy z agencją reklamową, pojawiają się nowe, obcobrzmiące terminy, które często stosuje się nieprzetłumaczone, w oryginalnej formie, czyli najczęściej są to zwroty pochodzące z języka angielskiego. Ich, choćby powierzchowna znajomość, polepszy ogólne rozumienie branży oraz przysłuży się z pewnością lepszej komunikacji.

Wybrane terminy stosowane w branży reklamowej

A (2)

Agencja reklamowa

Jest firmą oferującą usługi kreacji reklam z przeznaczeniem do mediów tradycyjnych jak prasa, radio i telewizja jak i nowych mediów takich jak Internet. Kiedy nie było jeszcze Internetu Agencja Reklamowa spełniała kompleksowo potrzeby firm w zakresie reklamy. W miarę jak uzyskaliśmy dostęp do szybkich łącz Internetowych agencje reklamy w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku mianowały się agencjami interaktywnymi lub wyodrębniły w swoich strukturach odpowiednie działy interaktywne odpowiedzialne za tworzenie i realizację strategii komunikacji Firm w Internecie.

ATL

Above The Line – powyżej linii (z ang.) – termin oznaczający strategię działań marketingowych prowadzonych w mediach tradycyjnych typu telewizja, radio, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna (in. outdoor), reklama wewnętrzna (in. indoor) itp. w przeciwieństwie do BTL, działającej drogą niekonwencjonalną.

B (2)

Branding

To budowanie świadomości marki – technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach klientów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku Waszej marki. Proces brandingu składa się z doboru:

  • odpowiedniej nazwy marki
  • logo
  • hasła reklamowego
  • adresu strony internetowej
  • ogólnego wzoru wyglądu oraz przekazu materiałów reklamowych (wizytówki, ulotki czy folderu, strony internetowej, prezentacji multimedialnej i innych)

Właściwe zaprojektowane elementy budujące markę stanowią kryterium wyboru klienta oraz utrwalają i rozwijają znaczenie Twojej marki na rynku.

BTL

Below The Line (z ang.) – działania reklamowe skierowane do konkretnego klienta niebędące reklamą w środkach masowego przekazu. Nośniki reklamy BTL są skierowane głównie do detalistów i konsumentów i noszą nazwę materiałów POS (z ang. Point of Sale) lub POP (z ang. Point of Purchase). Częścią BTL jest również Direct Mail i Consumer Promotion.

C (2)

CMS

Content Management System (z ang.) – system zarządzania treścią – to aplikacja internetowa, pozwalająca na prostą, samodzielną aktualizację i rozbudowę swojej strony www bez konieczności znajomości zaawansowanych języków programowania. Kształtowanie treści i sposobu ich prezentacji w serwisie zarządzanym przez SK CMS v.1.2. odbywa się za pomocą prostego w obsłudze panelu użytkownika dostępnego przez przeglądarkę internetową z dostępem do internetu. Szybka i sprawna edycja treści oraz pewność iż mimo zmian strona zachowa prawidłowe czcionki, kolory czy odstępy czyni system SK CMS przydatnym narzędziem w działaniach marketingowych firmy.

Copywriting

Copywriting (z ang.) – to inaczej pisanie tekstów oraz sloganów reklamowych. Jest to także etap twórczy w tworzeniu reklamy. Bierze udział w całym procesie jej kreacji, zwykle poprzez pisanie tekstów oraz scenariuszy do spotów telewizyjnych, radiowych, kreacji internetowych (jak np. bannery animowane) a także teksty dla stron www (edycja istniejących, tworzenie artykułów tematycznych a także pozycjonujących), folderów reklamowych, ulotek itp. Copywriter’a cechuje znajomość zachowań konsumentów oraz ich oraz ich potrzeb, zna sztukę perswazji i charakteryzuje się oryginalnością jak i pomysłowością.

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O (1)

Outdoor

Outdoor (z ang.) – ang. outdoor advertising – reklama zewnętrzna – czyli taka, której miejscem ekspozycji są zwykle przestrzenie dostępne dla każdego, jak: place, ulice, lotniska, dworce, poczekalnie, galerie handlowe czy inne miejsca przestrzeni publicznej.

P (4)

POS (P.O.S.)

Content Management System (z ang.) – system zarządzania treścią – to aplikacja internetowa, pozwalająca na prostą, samodzielną aktualizację i rozbudowę swojej strony www bez konieczności znajomości zaawansowanych języków programowania. Kształtowanie treści i sposobu ich prezentacji w serwisie zarządzanym przez SK CMS v.1.2. odbywa się za pomocą prostego w obsłudze panelu użytkownika dostępnego przez przeglądarkę internetową z dostępem do internetu. Szybka i sprawna edycja treści oraz pewność iż mimo zmian strona zachowa prawidłowe czcionki, kolory czy odstępy czyni system SK CMS przydatnym narzędziem w działaniach marketingowych firmy.

PPC

Pay Per Click – Płać za kliknięcie (z ang.). Jest to jeden z modeli zakupu linków sponsorowanych, wg którego reklamodawca płaci tylko za kliknięcie internauty w jego reklamę. Inaczej płatna reklama w wyszukiwarkach, np. Google Adwords.

Proof

Proof (z ang.) – dowód – chodzi tu o przeprowadzenie próbki koloru, materiału, który ma zostać drukowany seryjnie. Próbka jest najczęściej wydrukiem wycinka z jakiegoś reprezentatywnego fragmentu projektu, czy to z okładki czy z wnętrza, ale pokazującego bogatą zawartość kolorystyczną, którą chce się zweryfikować. Zawsze przed drukiem warto zamówić proofa, gdyż rozbieżność kolorystyczna pomiędzy poszczególnymi drukarniami bywa spora, a jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do jakiegoś konkretnego odcienia naszego koloru z CI, to tym bardziej warto przed drukiem zerknąć na proofa.

Public Relations

Copywriting (z ang.) – to inaczej pisanie tekstów oraz sloganów reklamowych. Jest to także etap twórczy w tworzeniu reklamy. Bierze udział w całym procesie jej kreacji, zwykle poprzez pisanie tekstów oraz scenariuszy do spotów telewizyjnych, radiowych, kreacji internetowych (jak np. bannery animowane) a także teksty dla stron www (edycja istniejących, tworzenie artykułów tematycznych a także pozycjonujących), folderów reklamowych, ulotek itp. Copywriter’a cechuje znajomość zachowań konsumentów oraz ich oraz ich potrzeb, zna sztukę perswazji i charakteryzuje się oryginalnością jak i pomysłowością.

Q

R

S

T

U

W

X

Y

Z

Maksymy reklamowe:

Świat reklamy każe nam wierzyć, że szczęście jest po prostu mnożeniem przyjemności.

John Powell

Wiele rzeczy małych stało się wielkimi, tylko dzięki odpowiedniej reklamie.

Mark Twain

Skręćmy w lewo, gdy konkurencja idzie w prawo.

Clyde Fessler

Uczyń klienta bohaterem twojej historii.

Ann Handley

Daj im jakość. To najlepszy rodzaj reklamy.

Milton Hershey

Tradycyjny marketing mówi do ludzi. Content marketing z nimi rozmawia.

Doug Kessler

Sukces prowadzi do porażki. Strzeż się zadowolenia z siebie.

Al Ries